2020 m. pabaigoje Matuizų pagrindinė mokykla įgyvendino Lietuvos ir
Lenkijos jaunimo mainų fondo finansuojamą projektą „Istoriškai
persipynusių tautų kultūrų atspindžiai šiandien“.
Mūsų parneriai šiame projekte buvo Lenkijos Bartoszyce miesto pagrindinė mokykla Nr.1. Tai jau daugiau kaip dešimtmetį trunkančios mokyklų bendruomenių draugystės tąsa. Šio projekto tikslas – įtraukti naują mokinių kartą į tarptautinį dialogą apie Lietuvos ir Lenkijos tautų bendrą kultūrinį ir istorinį paveldą.
Projekto įgyvendinimas turėjo prasidėti dar pavasarį, tačiau, dėl pasaulį sukausčiusios pandemijos, jį teko atidėti. O rudenį beveik visas veiklas vykdėme nuotoliniu būdu. Tai tapo tikru iššūkiu!
Pirmoji veikla – mokausi senųjų amatų. Mūsų mokyklos 9-10 kl. mokinių grupė vyko pas tautodailininkę Laimą Saviščevienę. Čia turėjome edukacinę programą „Verbų ir sodų rišimas“. Verbos tai bendras lietuvių ir lenkų etnokultūros palikimas. Mokiniai kruopščiai dirbo – susipažino su verbų atsiradimo ir jų rišimo istorija ir kiekvienas susirišo savo verbą. Dar daugiau kruopštumo pareikalavo šiaudinių sodų detalių rišimas – tai ypatingo atidumo ir sumanumo reikalaujantis darbas. Bet visiems kartu pavyko pagaminti šiaudinę saulę, o kiekvienas sau dar susirišo kalėdinį žaisliuką ir girliandą. Visą mūsų veiklą filmavome ir fotografavome, nes šios darbo dar reikėjo pamokinti draugus iš Lenkijos.
Antroji veikla – Valdovų rūmų edukacinė programa „Odinių kapšelių siuvimas“. Dėl pandemijos ne tik negalėjo atvykti projekto partneriai, bet ir mes negalėjome vykti į Valdovų rūmus. Veikla vyko nuotoliniu būdu su Valdovų rūmų edukologe Vida Kauniene. Tai buvo nauja patirtis ir pačiai edukologei. Darbas buvo įdomus, neįprastas (teko darbuotis su yla, kaltu, dvejomis adatomis iš karto, vaškuoti lininį siūlą), bet rezultatas džiuginantis – mokiniai galėjo tapti rekonstruktoriais ir pasisiūti po odinį kapšelį, kokius XIV–XV a. pradžioje nešiojo Vilniaus pilies gyventojai. Vėlgi, filmuotą ir fotografuotą medžiagą turėjome perteikti projekto partneriams, kad iš nusiųstų pusgaminių, jie galėtų sėkmingai pasisiūti tokį patį kapšelį.
Tiesioginio ryšio metu pasikeitėme lietuviškais – lenkiškais pasisveikinimais ir prisistatymais, bet tai nepadėjo vaikams labiau susidraugauti, nes momentinis bendravimas per kompiuterio ekraną, negali atstoti tiesioginio kontakto.
Į projekto veiklas buvo įtraukti mažiau galimybių turintys jaunuoliai. Pagrindinis veiksnys, apribojantis dalies projekte dalyvaujančio jaunimo galimybes, yra mažos šeimos pajamos bei socialiniai sunkumai. Jauni žmonės retai lanko kultūrinius ir pramoginius renginius, negali turėti turiningo aktyvaus poilsio. Iškyla grėsmė pasirinkti neteisingas išeitis (girtauti, vartoti narkotikus, vykdyti nusikaltimus). Keli projekto dalyviai gyvena atokiuose Matuizų seniūnijos kaimuose, į kuriuos nevyksta net maršrutiniai autobusai. Dalyvavimas projekte leido mokiniams turiningai leisti laiką, užmegzti pažintį su kitos valstybės vaikais, labiau pažinti savo kraštą, patobulinti išmaniųjų technologijų naudojimą. Gal tai taps stimulu keisti savo požiūrį į gyvenimo aplinkos kokybę.
Daiva Tamulevičienė
Projekto vadovė