Mokymasis tapo iššūkiu

0
13

Pratęsus karantiną dar dviem savaitėms, mokinių atostogos baigėsi – jie vėl sėdo prie knygų. Bet mokymasis dabar tapo tikru iššūkiu tiek vaikams, tiek pedagogams – jis vyksta nuotoliniu būdu, kai vaikai mokosi namuose savarankiškai ir su savo mokytojais bendrauja tik medijų pagalba. Pirmosios dienos pareikalavo daug nervų ir kantrybės: pagrindinės platformos – Tamo, Eduka, EMA dėl didžiulio vartotojų srauto lūžinėjo, neįmanoma buvo atlikti užduotis. Rengiantis nuotoliniam mokymui, paaiškėjo, kad ne visi vaikai turi kompiuterius ar planšetes, todėl ir tinkamai mokytis negalės…

Romana Vaičkutė

Kaip ši naujovė diegiama mūsų rajone ir su kokiais iššūkiais susiduria Varėnos pedagogai ir mokiniai?
Pasak Varėnos r. savivaldybės Švietimo skyriaus vedėjos Stasės Bingelienės, iki kovo 30 d. mokyklos parengė skaitmeninį ugdymo turinį. Mokyklose vyko mokinių tėvų apklausa ir išsiaiškinta, kad iš viso šeimoms reikia 95 kompiuterių. 52 nešiojamus kompiuterius ir planšetes šeimoms paskolins mokyklos. Šeimoms, kurios turi kompiuterius, bet neturi interneto, mokyklos šiuo metu perka 72 SIM korteles su interneto planu ir 50 išorinių modemų. Su šeimomis tariamasi dėl galimybių saugiai mokinio namuose parengti ir stacionarius kompiuterius. Todėl 43 šeimų vaikai (tarp jų specialiosios mokyklos mokiniai) kol kas gaus popierines užduotis. Jas mokyklų darbuotojai atveš į namus kartu su nemokamu maitinimu arba perduos kitais būdais.
Vedėjos teigimu, mokyklos ir lopšeliai-darželiai intensyviai ir atsakingai ruošėsi nuotoliniam ugdymui. „Su vadovais daug bendradarbiavome, konsultavomės, sekėme ŠMSM rekomendacijas, sako S.Bingelienė. – Turėjome dvi savaites labai intensyvaus darbo. Pirmosios patirtys parodys, ką turime keisti ar daryti kitaip, tačiau pedagogų bendruomenės nusiteikimas mokytis dirbti kitaip ir nuosekliai priimti iššūkius tobulinant nuotolinio ugdymo procesą neabejotinas. Pateiksiu keletą pavyzdžių, kaip mokyklos, įvertinusios savo mokinių nuotolinio mokymo (-si) galimybes ir mokytojų komptencijas, pasiruošė dirbti.“
Kaip vyksta nuotolinis mokymas atskirose mokymo ir ugdymo įstaigose?
Varėnos „Ąžuolo“ gimnazijoje susitarta su visų dalykų mokytojais, kiek iš dalykui skirtų pamokų vyks realiu laiku, kiek bus skirta savarankiškam užduočių atlikimui, kiek konsultavimui. Realiu laiku, tai reiškia, kad tuo pačiu metu jungiasi ir mokiniai, ir mokytojai naudodamiesi mokymosi įrankiais, pasirinktomis virtualiomis erdvėmis. Nuotolinis mokymas vyks pagal parengtą ir su mokiniais bei mokytojais suderintą tvarkaraštį. Yra svarbu ne tik mokymosi formos ir turinys, bet ne mažiau ir susitarimai, mokinių mokymosi ir mokytojų darbo laiko vadyba. Taigi, bus bandoma derinti, kad tikrai nereikėtų mokiniui praleisti 6 ar 8 valandų prie kompiuterio, nes tai gali būti savarankiškas darbas naudojantis kitomis mokymosi priemonėmis. Tiek realiu laiku, tiek savarankiško darbo metu mokytojai konsultuoja.
Merkinės V. Krėvės gimnazijoje visi dalykų mokytojai parengę pamokų planus savaitei ir juos išsiuntę mokiniams ir jų tėvams. Savaitiniuose planuose (pagal pamokų tvarkaraštį) numatytos labai įvairios darbo formos: tai ir pamokos vaizdo transliacija tiesiogiai, mokiniams parengtos savarankiško darbo užduotys, ilgalaikiai projektiniai darbai, kūrybinės užduotys, darbas EMA bei Eduka elektroninėse aplinkose, peržiūrėtų video įrašų aptarimai ir analizė, savarankiški darbai pagal mokytojų parengtas individualias užduotis ir kt. Žinoma, ir toliau bus dirbama su vadovėliais ir įvairiomis pratybomis. Kiekvienas mokytojas naudos skirtingus įrankius (priklausomai nuo savo pasirengimo ir įdirbio).
Valkininkų gimnazijoje taip pat bus darbas virtualioje aplinkoje, savarankiškas darbas, ir konsultacijos – kam reikės, būtent pamokos laiko metu. Dalykų mokytojai konsultuos elektroniniu dienynu, messenger, e.paštu, telefonu. 5 mokytojai dirbs su mokymosi aplinka Eduka.
Varėnos „Ryto“ progimnazija pirmiausia ketina išnaudoti visas TAMO (el. dienyno) sistemos teikiamas galimybes. Nuotolinio ugdymo planuose yra suplanuotos virtualios konsultacijos pagal dalyko savaitinių valandų skaičių. Grįžtamasis ryšys suplanuotas naudojant TAMO ir kitas prieinamas komunikavimo priemones: Viber, Mesenger. Mokiniams, kurie neturi galimybių prisijungti prie užduočių, jos bus atspausdintos ir atiduotos. Paruoštos rekomendacijos mokiniams ir tėvams skelbiamos progimnazijos interneto svetainėje. Taip pat labai tikimasi, kad mokinių tėvai padės ir motyvuos savo vaikus atlikti užduotis. Vertinti mokinių pirmąją savaitę neplanuojama.
Senosios Varėnos A. Ryliškio pagrindinėje mokykloje nuotoliniam mokymuisi namuose parengtas laikinas nuotolinio mokymosi tvarkaraštis. Vietoj 6-7 pamokų, bus 3-4 vaizdo pamokos, kurios prasidės 9.00 val. ir truks po 25 min., o kitas užduotis mokytojai siųs savarankiškam darbui. Po pamokų mokiniams skirtas 1 valandos konsultacijų laikas su mokytojais. Dalykų mokytojai iki nuotolinio mokymo pradžios parengė trijų savaičių mokymosi planą kiekvienai klasei ir supažindino mokinius ir jų tėvus.
Darželinukai kviečiami kartu su savo tėveliais jiems patogiu metu atverti kompiuterį ar išmanųjį telefoną ir linksmai, įdomiai, turiningai praleisti valandėlę, kitą, pasimokyti, pamatyti grupės draugus, auklėtoją. Tai labai reikalingi dalykai vaiko gerai emocinei savijautai formuoti. Nors bendravimo laikais su mažaisiais nebus toks ilgas, kaip su mokiniais, tačiau ikimokyklinio ugdymo pedagogams ir jų tėvams tai nemenkas iššūkis, ir labai svarbu bus nuolatinė abipusė proceso refleksija.
Nuotolinio priešmokyklinio ir ikimokyklinio ugdymo veiklos jau vyksta nuo karantino paskelbimo pradžios „Žilvičio“ vaikų lopšelyje-darželyje: kiekviena grupė yra susikūrusi savo atskirą facebook paskyrą, kurioje jau dvi savaites talpinama savaitės tema, tikslai, užduotys. Bendravimas vyksta virtualioje erdvėje, telefonu. Susitarta su tėvais dėl patogaus bendravimo laiko. Pedagogai rengia ugdymo turinį skaitmeniniu formatu, pristato vaikams. Organizuoja savaitinius konkursus, dalina padėkas už įdomiausiai, išradingiausiai atliktą darbą. Džiaugiasi grįžtamuoju ryšiu, kai atsiunčiamos įdomios nuotraukos bei nufilmuoti vaikai veikloje.
Varėnos „Pasakos“ vaikų lopšelyje-darželyje per Zoom programą bandoma bendrauti grupėmis pagal pateiktas uzduotis, žinoma, su tėvelių pagalba, taip pat siūlomos asmeninės konsultacijos apie pateiktas užduotis pagal savaitės temą.
„Nykštuko“ darželyje facebooke sukurtose grupėse pateikiama savaitės tema ir rekomendacijos kiekvienai dienai dėl grįžtamojo ryšio: tėveliai nufotografuos, nufilmuos darbelį ar kitą veiklą.
Specialiųjų poreikių vaikų tėvus nuotoliniu būdu konsultuos švietimo pagalbos specialistai.
Kaip jaučiasi patys vaikai ir jų tėvai?
Pradinukų tėvams nuotolinis mokymas yra rimtas išbandymas, ypač jei tėvai turi dirbti. Jie negali prisijungti bendroms sesijoms paskirtu laiku, o mokytis su vaikais gali tik baigę darbus. Vieniems pradinukams dar sunku susigaudyti, ką turi daryti Edukoj, ypač kai ši platforma linkusi strigti, taip pat ir EMOj, todėl vyresnieji turi sėdėti šalia ir padėti. Nors atlikti užduotis kompiuteryje ar planšetėje mažiesiems kur kas įdomiau negu pratybų sąsiuvinyje.
S.Bingelienė mano, kad rūpesčių tikrai nemažai, ir neabejotinai tai bus rimta švietimo vadovų tarpusavio komunikavimo, pedagogų kūrybiškumo, vaikų ir mokinių savarankiškumo, tėvų įsitraukimo ir atsakomybės pamoka.

Varėnos savivaldybės Švietimo skyriaus vedėja Stasė Bingelienė

Palikti atsiliepima

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia